Förslag på kontrollfrågor för RIKTIG patientmedverkan

onlinesurveyJag blev faktiskt lite överraskad av gensvaret på mitt inlägg igår. Visst har jag hört personer, som liksom jag har tröttnat på alla vackra ord om hur viktiga patienterna är, för att sedan återigen bli “tagen som gisslan” i någon kommittée eller projekt som kommit på att dom behöver kunna kryssa i rutan för “patientmedverkan”, men jag blev glatt överraskad av hejaropen och medhållet som kom från alla möjliga yrken och specialiteter inom det breda område som jag hellre kallar “hälsa” än “hälso- och sjukvård”.

Blogginlägget igår föregicks av en rätt intensiv diskussion på twitter kring ett av exemplen jag nämner i min lista och i samband med det så föreslog jag några kontrollfrågor för RIKTIG patientmedverkan. Jag tänkte upprepa de frågorna här och vill gärna ha kommentarer, synpunkter och diskussion. Kom igen nu!

 

 

Kontrollfråga 1: Varför?

Varför vill organisationen/projektet/företaget engagera patienter? Vad vill man uppnå med att engagera patienter? Vad ser man att patienterna kan tillföra? Vilka förväntningar har man på patienternas medverkan?

Kontrollfråga 2: Hur?

Hur går det till när man engagerar patienter? Vilka möjligheter ger man patienterna att bidra till det de engagerats för? Hur säkerställer man att patienterna får det inflytande och de befogenheter de behöver för att kunna göra ett bra jobb? Hur möjliggör man patienternas medverkan genom att ersätta dem för utgifter, kostnader och nedlagd tid?

Kontrollfråga 3: När?

När i processen engageras patienter? Tas de med först när resultatet ska godkännas och de bara förväntas hålla med (annars ses de som besvärliga och tillfrågas inte igen…)? Eller tas de med på ett konstruktivt sätt för att bidra till en ärlig utvärdering? Ges de kanske till och med möjlighet att delta aktivt i genomförandet innan det ska utvärderas? Tar någon kanske ett sådant djärvt grepp att patienter får vara med och designa? För inte finns det väl många exempel på där patienter getts genuin möjlighet att bidra redan från planeringen och vidare genom de tidigare nämnda stegen?

 

Dessa var de kontrollfrågor jag nämnde på twitter och jag tar på intet sätt åt mig äran av att ha kommit på dem själv, medskyldiga är: @Durgastoolbox @Doctor4Quality @hannek12 @Gripenfighter @ElenaNoMad och många fler.

I diskussionen som följde på twitter kom följande tillägg (omnumrerade för ordningsföljdens skull):

Kontrollfråga 4: Var? (av @KennethJohnson_)

Var i organisationen är patienter med? På alla nivåer? Varför/varför inte?

Kontrollfråga 5: (av @Durgastoolbox)

Är NI beredda att förändras när ni engagerar patienter? #patientengagement = #profengagement

 

Kommentera gärna!!!

2 comments

  1. Bra kontrollfrågor är de som utgör journalistikens grund: vad?, var?, när?, vem? och hur?, samt gärna även varför?

    Några av dessa finns redan med men jag tänkte även lyfta:

    Vad – vad är det patienterna bidra med? Teori? praktik? Egna erfarenheter? Bara en gång? Återkommande?

    Vem – alla patienter eller bara några utvalda representanter, unga och/eller gamla, nyinsjuknafe eller de som haft sjd länge

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.